I mai tok Matvett initiativet til en KuttMatsvinn-uke for å mobilisere aktørene i mat- og serveringsbransjen til å synliggjøre sitt arbeid for å kaste mindre mat, overfor kunder og gjester.
Matvett tok initiativ til en KuttMatsvinn-uke i mai for å mobilisere aktørene i mat- og serveringsbransjen til å synliggjøre sitt arbeid for å kaste mindre mat, overfor kunder og gjester.
Hensikten med en KuttMatsvinn-uke var blant annet å styrke kunnskapen i befolkningen om hvordan vi tar bedre vare på maten ved å:
Det ble gjennomført en "Se, lukt, smak"-kampanje i sosiale medier denne uken, for å bevisstgjøre flere på å bruke sansene sine før de kaster mat som er gått ut på "best før"-dato. Det ble også arrangert en egen KuttMatsvinn festival i Oslo Sentrum (Opland Bakgård), lørdag 25.mai, sammen med Bymiljøetaten i Oslo kommune, Miljøhovedstaden, et nettverk av aktører som jobber for å redusere matsvinnet i Norge, som Too Good To Go, Matsentralen, Spis opp maten og Foodlist samt et knippe serveringssteder.
Det ble servert god mat med mening og gjennomført kunnskapsbyggende aktiviteter, både på stands og gjennom små innlegg fra scenen.